Saturday 2 June 2012

SALAM IMTIHAM




Segala puji bagi Allah S.W.T. yang sentiasa memelihara kita dalam menempuhi kehidupan yang penuh ujian dan cubaan ini. Selawat dan salam kepada junjungan besar nabi Muhammad S.A.W. dan para sahabat Baginda yang telah berjuang bermati-matian dalam menyebarkan kalimat Allah di muka bumi ini.

Sahabat sekalian,

Musim peperiksaan menjelang lagi. Peperiksaan merupakan satu ujian zahir kepada kita semua. Sukalah kami untuk mengandaikan peperiksaan ini sebagai satu medan perjuangan kita. Peperiksaan menuntut kita untuk memberikan sepenuh komitmen dan tenaga dalam mempersiapkan diri dengan sebaiknya bagi menghadapi soalan yang bakal ditanya kelak. Bukan sahaja komitmen yang tinggi diperlukan, malah kita juga perlu memastikan momentum itu sentiasa “maintain” supaya usaha yang telah kita lakukan itu berterusan sehingga ke hari peperiksaan. Kadang kala, kita terpaksa mengorbankan perkara-perkara kegemaran seperti “games” atau laman-laman sosial dalam memastikan persiapan kita tidak terganggu. Sebab itulah kami mengandaikan musim peperiksaan ini sebagai satu medan perjuangan kepada kita sebagai pelajar. InsyaAllah, semoga segala komitmen kita ini akan berterusan walaupun selepas musim peperiksaan ditangguhkan untuk seketika.

Walaubagaimanapun, saya ingin mengajak rakan-rakan sekalian untuk kita bersama-sama berusaha kerana Allah S.W.T. Niat yang ikhlas kerana Allah, insyaAllah dapat membantu kita mengulang kaji pelajaran dengan lebih efektif dan berkesan. Semoga segala usaha kita dianggap sebagai amal kebajikan yang dapat membantu kita di dunia ini, mahu pun di akhirat kelak.

Marilah kita bersama-sama memohon pertolongan daripada Allah S.W.T. dalam menghadapi musim peperiksaan ini. Hal ini selari dengan firman Allah, di dalam surah Ghafir, ayat 60

Mafhumnya: Dan Tuhanmu berfirman, “Berdoalah kepada-Ku, nescaya akan Aku perkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong tidak mau menyembah-Ku akan masuk nerakan jahanam dalam keadaan hina dina”.

Akhir kalam, saya mengucapkan semoga berjaya kepada kita semua. InsyaAllah kita semua akan mendapat keputusan yang cemelang dalam peperiksaan yang bakal menjelang tiba nanti.

Sekian, terima kasih.

No comments:

Post a Comment